پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118571
فرجي‌دانا: براي دستگاه‌ اطلاعاتي متاسفم!/هروي:ما هم موافق برخورد با بورسيه‌شدگان غيرقانوني هستيم/جعفري:ما دغدغه علمي کشور را داريم/پخش فيلم سخنراني توفيقي در حمايت از فتنه‌‌
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 4159

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دقايقي پيش بررسي طرح استيضاح رضا فرجي‌دانا وزير علوم، تحقيقات و فناوري در نشست علني امروز (29 مرداد) مجلس شوراي اسلامي با استناد به مواد 112، 222، 223، 224، 225، 226، 225، 226، 227، 228، 229 و 230 آيين نامه داخلي مجلس آغاز شد.

پيش از اين در نشست علني سه‌شنبه 21 مرداد ماه استيضاح رضا فرجي دانا وزير علوم، تحقيقات و فناوري پس از پايان فرصت يک ماهه وزير مربوطه با اصرار نمايندگان خواستار استيضاح و با امضاي حدود 51 نماينده مجلس اعلام وصول شد.

استيضاح کنندگان در نامه ارائه شده به هيأت رئيسه مجلس، دليل استيضاح خود را عدم پايبندي به رويه‌هاي قانوني و مصالح کشور، مشي اعتدال و وعده هاي داده شده در زمان راي اعتماد مجلس و ترويج افراطي گري در دانشگاه ها عنوان کرده بودند.

متن کامل طرح استيضاح وزير علوم بدين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

هيات رئيسه محترم مجلس شوراي اسلامي با سلام و تهيات

احتراما همان گونه که مستحضر هستيد دانشگاههاي کشور محل تربيت نيروي انساني متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلي توليد علم و دانش در کشور است و به واسطه همين ارزش و اهميت است که حضرت امام (ره) دانشگاه را کارخانه انسان سازي و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبري معظم انقلاب اسلامي ، اسلامي شدن آن را خواستار شده و توليد علم و تسريع در دانش اندوزي علم را از اولويت هاي ايران اسلامي برشمردند.

با عنايت به شرايط ويژه کشور و ضرورت عبور عزت مدارانه از مقابله با جنگ تحميلي اقتصادي نظام سلطه به رهبري آمريکا، لزوم آرامش و دقت نظر در پرهيز از ايجاد تنش و افراط در محيط هاي علمي صد چندان مي نمايد با کمال تاسف شيوه مديريت جناب آقاي فرجي دانا وزير محترم علوم ،‌تحقيقات و فناوري خلاف مصالح کشور و انتخاب رويه اي است که مانع رشد توليد علم و در عوض قرار دادن دانشگاهها در راستاي تندروي و افراط است که با شعارهاي دولت يازدهم هم تعارض دارد و حاصلي جز عقب افتادگي علمي کشور و بي ثباتي در حوزه علم و فناوري و ايجاد زمينه تنش و التهاب آفريني در جامعه نخواهد داشت.

که نشانه هاي آن کاملا آشکار است از اين رو ما امضا کنندگان ، مطابق اصل 89 قانون اساسي به دلايل ذيل خواهان استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فن آوري به علت عدم پايبندي ايشان به رويه هاي قانوني مصالح کشور ، مشي اعتدال و وعده هاي داده شده در زمان راي اعتماد مجلس و به تبع آن ايجاد و فراهم سازي بستر و ترويج افراطي گري در دانشگاهها و موسسات آموزش عالي هستيم.

1- عدم پذيرش و سرگرداني پذيرفته شدگان قانوني بورسيه هاي تحصيلات تکميلي و متاسفانه ارائه مجوز پذيرش افراد رد صلاحيت شده در اين دوره ها علي رغم تاکيد مراجع ذي صلاح و قانوني در کشور و بازگرداندن برخي از اساتيد اخراج شده توسط هيات هاي رسيدگي به تخلفات يا مراجع ذيربط دانشگاهي

2- اعزام گروههاي سياسي بعضا داراي سوابق تندروي در قالب کارشناسان، ارزيابي عملکرد روساي دانشگاهها که زمينه ايجاد تنش را در دانشگاهها فراهم نموده و تغيير شيوه انتخاب روساي دانشگاهها برخلاف رويه هاي جاري شوراي عالي انقلاب فرهنگي برخلاف دستور صريح رياست محترم جمهوري

3- منصوب نمودن عناصر داراي سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئوليت هاي مهم ستادي ‌وزارت خانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدير از برخي دانشگاهها و نصب افراد داراي سوابق تند و افراطي به ويژه در مديريت هاي مياني دانشگاهها

4- عدم مواجه درست با تحرکات سياسي ضد انقلاب و ضد نظام برخي عناصر فعال در دانشگاهها و ميدان دادن به برخي نشريات داراي رويکرد ضد ديني و گرايشات شديدا قومي و تجزيه طلبانه در محيط هاي دانشگاهي و احياي برخي تشکل هاي افراطي و آشوب طلب.

نگاهي به آيين‌نامه داخلي مجلس در بررسي طرح استيضاح وزير علوم

حال با‌ آغاز روند بررسي طرح استيضاح وزير علوم در نشست علني امروز، بر اساس ماده 226 آيين‌نامه داخلي مجلس پس از بيانات استيضاح کنندگان، رئيس‌جمهور مى‏تواند به دفاع از وزير يا وزيران مورد استيضاح بپردازد، همچنين وزير يا وزيران مورد استيضاح نيز مى‏توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استيضاح براى رئيس جمهور يا چند وزير پنج ساعت و براى يک وزير سه ساعت خواهد بود.

در تبصره 1 اين ماده آمده است که وزير يا وزيران مورد استيضاح مى‏توانند حداکثر يک ساعت ازوقت دفاع خود را در اختيار يک يا دو نفر از نمايندگان موافق قرار دهند.

در تبصره 3 اين ماده آمده است که استيضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلايل و توضيحات خود، موضوعات ديگرى را که به مورد استيضاح مربوط نيست مورد بحث قرار دهند.

بر اساس ماده 227 آيين‌نامه داخلي مجلس پس از پاسخ وزير يا وزيران مورد استيضاح و يا پاسخ رئيس‏جمهور از طرف هيأت وزيران مورد استيضاح، حداکثر دو نفر از نمايندگان استيضاح‌کننده حق دارند توضيحات تکميلى بدهند، به شرطى که صحبت هرکدام از ربع ساعت تجاوز ننمايد، رئيس جمهور مى‏تواند حداکثر يک ساعت به دفاع از هيأت وزيران بپردازد و وزير مورد استيضاح هم مى‏تواند حداکثر نيم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

در ماده 228 آمده است که پس از انجام استيضاح، رئيس جلسه عدم اعتماد وزير يا وزيران را به رأى مى‏گذارد.               

همچنين بر اساس ماده 229 آيين‌نامه داخلي درصورتى که وزير يا هيأت وزيران مورد استيضاح در مجلس حاضر نشوند، استيضاح‏کنندگان مطالب خود را بيان مى‏کنند و رئيس جلسه اعلام أخذ رأى عدم اعتماد مى‏کند.

زاکاني:

حاميان فرجي‌دانا در روز راي اعتماد امروز راهي به جز استيضاح نيافتند

 

 

عليرضا زاکاني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي امروز چهارشنبه به عنوان اولين موافق استيضاح رضا فرجي‌دانا وزير علوم، تحقيقات و فناوري در سخناني با اشاره به سنت ابتلا و آزمون الهي براي سنجش راست‌گويي بندگان خدا گفت: امروز اين سنت شامل حال ما در مجلس شده است.
وي با ابراز تاسف از اينکه در آستانه هفته دولت راهي جز استيضاح وزير علوم نمانده است گفت: با اين استيضاح سعي داريم مانع ايرادات اساسي در دولت و آسيب‌هايي که به ايران عزيز وارد مي‌شود را بگيريم.
زاکاني اولويت اول امروز کشور را بحث فرهنگ دانست و گفت: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مسئول جهت‌دهي علمي کشور در مسير اقتصاد مقاومتي است و امروز براي رهايي از مشکلات بايد کمر همت بست تا از موانع عبور کرده و به اهداف بالفعل و بالقوه خود برسيم.
وي اهميت اين موضوع را براي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري داراي ويژگي‌هاي دوچندان دانست و گفت: نمايندگان محترم دولت و مجلس! امروز روز امتحان ما است تا معلوم شود که منافع فرقه‌اي و جناحي را در اولويت قرار مي‌دهيم يا منافع ملت را.
نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به اينکه استيضاح‌کنندگان عمدتا از حاميان فرجي‌دانا در روز راي اعتماد به وي بودند اظهار کرد: آنان امروز راهي بجز استيضاح براي اصلاح رويه وزارت علوم نيافتند.
عليرضا زاکاني با بيان اينکه علت اصلي طرح استيضاح قانون‌شکني، التهاب‌آفريني و فعال کردن همه گروه‌هاي فرقه‌اي و قومي و گروه‌گرا در دانشگاه به جاي انسان‌سازي در اين نهاد مهم است.
 
وي با بيان اينکه براي نمونه به چند مورد اشاره مي‌کنم افزود: بکارگيري برخي مسئولان وزارتخانه بدون رعايت آيين‌نامه حراست‌ها مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام براي استعلام نظر وزارت اطلاعات در جهت انتصاب مديران وزارتخانه‌ها بود؛ ممکن است آقاي وزير با استعلامي که اخيراً درباره برخي مديران از وزارت اطلاعات گرفته‌اند خود را تابع قانون نشان دهند اما سوال اين است که چرا پس از يک سال و چرا بعد از طرح مسئله استيضاح اقدام به اين کار کرده‌اند؟
 
زاکاني ادامه داد: بازگشت عناصر بي‌صلاحيت به دانشگاه‌ها دليل ديگري براي استيضاح علوم است؛ وزير محترم اطلاعات دولت يازدهم طي نامه‌اي رسمي به سران قوا به جذب برخي افراد محارب و آشوبگر توسط وزارتخانه علوم و دانشگاه آزاد اعتراض کرد و سند اين نامه نيز هم‌اکنون پيش چشم نمايندگان قرار دارد.
نماينده مردم تهران تصريح کرد: در جلسه‌اي که با حضور وزير علوم و وزير اطلاعات برگزار شد آقاي فرجي‌دانا تصريح کرد که دانشگاه آزاد به ما جوابگو نيست و رويه و روش جدايي را پيش مي‌گيرد.
وي اضافه کرد: ما به عنوان نمايندگان مجلس با اسامي اعلام شده از سوي وزارت اطلاعات کاري نداشتيم بلکه سوالمان اين بود که چرا بدون استعلام از وزارت اطلاعات اين افراد جذب شده‌اند. آن هم کساني که در آن زمان صلاحيت انتصاب در اين سمت را نداشتند.
زاکاني با بيان اينکه منطق ما حکومتداري درست و با ضابطه است نه حکومتداري سليقه‌اي تاکيد کرد: وزير علوم به نامه وزير اطلاعات عمل نکرد.
 
نماينده مردم تهران اعتراض ديگر استيضاح‌کنندگان را به موضوع هيات‌هاي جذب اساتيد و انتخاب روساي دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: علي‌رغم اعتراض شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين رويه غلط ادامه پيدا کرد؛ طبق آيين‌نامه روساي دانشگاه‌ها با معرفي وزير و تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي محسوب مي‌شود اما آقاي فرجي‌دانا به بهانه کسب نظر اساتيد هيات‌هاي سه نفره‌اي را به دانشگاه‌ها فرستاد که منشأ التهاب‌آفريني و اختلاف به اين دانشگاه‌ها شدند و بعضا با انتخاب‌هاي سليقه‌اي التهاب‌آفريني کردند.
 
زاکاني ادامه داد: با تاکيد رئيس‌جمهور مبني بر تغيير رويه پيش‌گرفته شده در انتخاب روساي دانشگاه‌ها از سوي وزارت علوم آقاي فرجي‌دانا بدون توجه به نظر شورا کار خود را انجام دادند.
زاکاني با اشاره به رويه هيأت‌هاي جذب تصريح کرد: اين امر مورد اعتراض اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفت زيرا که اولا نظرخواهي از اساتيد درست است اما شيوه وزير علوم، تحقيقات و فناوري اشتباه است و موجب التهاب‌آوري در دانشگاه‌ها مي‌شود و نبايد به گروه‌هاي فرصت‌طلب فرصت دهيم.
 
نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به شباهت فعاليت‌هاي وزارت علوم دولت يازدهم با فعاليت‌هاي صورت گرفته در اواخر دهه 70 و 80 تصريح کرد: آقاي فرجي‌دانا بايد در برابر نشرياتي که درخواست تجزيه ايران را دارند و يا با دعوت از آشوب بي‌اخلاقي را رواج مي‌دهند جواب دهند چرا که آيا اين نشريات دانشجويي است، چرا که در اين نشريات مباني انقلاب اسلامي وحدت ايران زير سوال رفته است.
زاکاني با اشاره به رويه غلط حاکم بر وزارتخانه علوم، تحقيقات و فناوري تصريح کرد: اصلاح رويه غلط حاکم بر وزارتخانه يکي از دلايلي بوده است که موجب اعتراض نمايندگان مجلس شده است و بايد نسبت به اين امر توجه شود.
 
غضنفرآبادي :
 
فرجي ‌دانا افراد رد صلاحيت شده را با لجبازي و ناتواني انتصاب کرد/فرجي‌دانا به جاي اينکه مديريت کند، مديريت شد

 

 

حجت‌الاسلام موسي غضنفر آبادي نماينده مردم بم در مجلس شوراي اسلامي در جلسه استيضاح صبح امروز وزير علوم در مجلس با اشاره به تخلفات قانوني وزير علوم در پست خود گفت: اهميت و حساسيت دانشگاه‌ها بر کسي پوشيده نيست، دانشگاه‌ها محور تمام پيشرفت‌هاي اقتصادي، فرهنگي وا خلاقي هستند که اگر فضاي دانشگاه فضاي آرامش، علم، تحقيق و انديشيدن نباشد اقتصاد، فرهنگ، پيشرفت، منطق و سياست هم نداريم.

 

وي افزود: با دلايلي که آنها را بررسي کرده‌ام متن استيضاح را امضا کردم و به دنبال اين بودم که پس از بررسي‌هاي مجددم اگر دلايل را قابل اعتنا نديدم امضا را پس بگيرم ولي امروز با بررسي‌هايي که انجام دادم اعتمادم به وزيري که به وي راي داده بودم سلب شد.

 

غضنفر آبادي گفت: به عنوان يک قاضي، يک طلبه و يک حقوقدان با لحاظ دو سوگند در رعايت قضاوت و نمايندگي در دفاع از حقوق مردم اعلام مي‌کنم که و الله اظهارات و مواضعم از روي علم و آگاهي و مسئوليت شرعي و ديني است و نه سياسي و جناحي و باندي، آن گونه که به غلط فضاي رسانه اظهار داشته است.

 

نماينده مجلس شوراي اسلامي عنوان کرد: فرجي دانا را همانگونه که رئيس‌جمهور بيان داشته است انساني متدين، محترم و دانشمند مي‌دانم و باور عميق قلبي به اين قضيه دارم ولي وظيفه‌ام است که دولت را همراهي و کمک کنم و با توجه به مطالب گفته شده از سوي نمايندگان و دلايلي که ارائه مي‌کنم بايد بگويم آقاي وزير نمي‌گويم که شما نخواستيد فضاي دانشگاه آشفته سياسي شود ولي يقين دارم که نتوانستيد مديريت کنيد تا اين اتفاق نيفتد و حتي روز به روز بيشتر نشود.

 

وي افزود: آقاي وزير شما به جاي اينکه مديريت کنيد مديريت شديد به طوري که برخي مي‌گويند با رفتن وزير علوم هم تغييري در روند حرکت وي به وجود نمي‌آيد.

 

غضنفر آبادي اظهار داشت: وزير علوم بدون استعلام از نهادهاي قانوني انتصابات را انجام داده است، با لجبازي و ناتواني دو نفر که رد صلاحيت شدند و در فتنه هم حضور داشتند برکنار نکرده است، سيزده آبان ماه سال 93 نامه رد صلاحيت يکي از اين افراد صادر شده است.

 

وي با اشاره به دلايل ديگر استيضاح وزير علوم گفت: براساس قانون يک سرپرست دانشگاه نمي‌تواند بيش از 6 ماه سرپرست باشد ولي در حال حاضر چندين سرپرست بيش از 6 ماه در دانشگاه‌ها فعاليت مي‌کنند.

 

شما 147 نفر از رد صلاحيت‌شدگان را در مقطع ارشد و 23 نفر ديگر را در مقطع دکتري پذيرفتيد؛ از شما نقل شده است که اينها در زمان سرپرستي آقاي دکتر توفيقي بوده است. سوال ما اين است که نسبت شما با آقاي توفيقي چيست؟ آيا در اعتراض به عملکرد او برخوردي با ايشان داشتيد؟

 

غضنفر آبادي ادامه داد: چرا در طول مدت 9 ماه تصدي مسئوليت خود عليرغم استعلامي که وزارت اطلاعات به شما داد نسبت به اينها اقدامي نکرديد؟‌

 

وي با اشاره به اينکه در ميان رد صلاحيت‌شدگان کساني هستند که سابقه هواداري از گروه تروريستي، چپ و تجزيه‌طلبي و نيز برخي که اهانت به مقدسات داشتند، وجود دارد، گفت: چرا عناصر فتنه را به دانشگاه راه داديد؟ اگر مصوبه شوراي عالي امنيت ملي در مورد ممنوع‌التصوير بودن آنها نبود امروز فيلم اين اشخاص را پخش مي‌کرديد؟

 

نماينده مردم بم در چهارمين محور موافقت خود با استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: شما بازي دموکراسي هدايت شده‌اي را با اعزام هيأت‌هاي منتخب خود به دانشگاه‌ها انجام داديد؛ چرا شوراي عالي انقلاب فرهنگي را از حق قانوني خود محروم کرديد؟

 

وي ادامه داد: شما اعضاي اين شورا را مقابل دانشگاهيان قرار داديد که اگر مطابق نظر شما راي دهند خلاف منويات و قانون عمل کرده باشند و اگر طبق قانون به گزينه‌هاي شما راي نداده‌اند مشروعيت‌شان در چشم دانشگاهيان مخدوش شود.

 

غضنفر‌ابادي در محور پنچم سخنان خود گفت: شما يکي از فتنه‌گران را که شورايعالي انقلاب فرهنگي به وي راي نداد با لجاجت حفظ کرديد؛ مگر آقاي رئيس‌جمهور به شما نگفتند که دو نفر ديگر را نمي‌خواهد نگه داريد چرا او را عوض نکرديد؟

 

وي تصريح کرد: يادتان بيايد که آقاي حدادعادل به شما گفت ما با آقاي هاشمي - وزير بهداشت - به تازگي آشنا شده‌ايد اما شما را از قديم مي‌شناسيم چرا هر کس را آقاي هاشمي معرفي مي‌کند راي مي‌آورد اما هر که شما معرفي مي‌کنيد راي نمي‌آورد.

 

نماينده مردم بم در مجلس با اشاره به تلاش‌هاي فراوان رئيس‌مجلس شوراي اسلامي براي ممانعت از رسيدن کار به استيضاح گفت: آقاي فرجي‌دانا امروز بيکاري خانواده‌ها را افسرده کرده آيا ارزش دارد دانشگاه به باشگاه احزاب تبديل شود؟ آقاي حدادعادل به قدري در زمان راي اعتماد از شما تعريف کرد که ما شيفته شما شديم.

 

نماينده مردم بم ادامه داد:‌آقاي وزير شما قول داديد که آرامش فضاي دانشگاه را حفظ کنيد ولي در مقابل چکار کرديد که وزير ضدانقلاب خارج نشين دولت اصلاحات، يکي از سران فتنه و بي‌بي‌سي فارسي و ديگر رسانه‌هاي معاند از شما حمايت مي‌‌کنند.

 

وي ادامه داد:‌مشکل برخي از سياسيون ما اين است که مرز خود را با داخل و ضدانقلاب خارج مشخص نکرده‌اند.

 

غضنفر آبادي تصريح کرد: آقاي وزير ما نگراني و دغدغه رسانه‌هاي ضدانقلاب براي ماندن شما در اين سمت را درک کرديم ولي شما چرا واکنش نشان نداده و از حمايت آنها اعراض نکرديد؛ همين يک مورد براي عدم صلاحيت شما کافي نيست؟

 

وي اضافه کرد: شما بايد در مقابل پروردگار و خانواده شهدا پاسخگو باشيد. آنجا ديگر جوسازي رسانه‌ها و ابزار تطميع وجود ندارد که به کمک شما بيايد.

 

نايب‌رئيس کميسيون قضائي مجلس با بيان اينکه اگر فتنه را درک کرده‌ايد پس چرا افراد فتنه‌‌گر را بر سر کار آورده‌ايد،‌اظهار داشت: شما مجلس و تيزبيني آن را باور نکرديد در حالي که اين مجلس هنوز غيرت ديني دارد و رزمندگان و يادگاران دفاع مقدس هنوز در اينجا حضور دارند.

 

وي تصريح کرد: مطمئن باشيد از درون مجلس نهم مجلس ششم ديگري بيرون نخواهد آمد.

 

غضنفر آبادي در پايان تصريح کرد: آقاي فرجي دانا شما اولين کسي بوديد که چرخ‌هاي اعتدال دولت يازدهم را از مسير خارج کرديد و ديگر صلاح نيست که در اين سمت قرار بگيريد.

 

نقوي حسيني:

 

دانشگاه‌ها دارند آبستن فتنه جديد مي‌شوند/اين همه توهين و تهديد استيضاح‌کنندگان براي چيست؟

 

، حسين نقوي حسيني نماينده ورامين صبح امروز در مجلس به عنوان موافق استيضاح وزير علوم با بيان اينکه روابط مجلس و دولت تا به حال روابط بسيار خوبي بوده است، گفت: شايد بتوان گفت دولت يازدهم و مجلس نهم يکي از باتعامل‌ترين دولت‌ها و مجلس‌ها بودند.

 

وي به راي قاطع مجلس به لايحه وزير اقتصاد و برخي وزرا اشاره کرد و گفت: نبايد در بوق روابط تيره مجلس و دولت دميد.

 

حسيني ادامه داد: اين همه توهين، تهديد و تهمت به استيضاح‌کنندگان براي چيست؟ استيضاح کنندگان مگر چه مي‌گويند و چه مي‌خواهند؟ مگر چه اتفاقي افتاده است که نمايندگان مجلس را زير سوال مي‌برند؟ مگر استيضاح يک امر قانوني نيست و مردم به نمايندگان مجلس راي ندادند تا از حقوق آنها دفاع کند.

 

وي خطاب به فرجي‌دانا خاطرنشان کرد: آقاي وزير علوم چه کسي از شما رانت، رشته و دانشگاه خواسته است. اين همه توهين براي چه؟ من حتي يک بار هم با شما ديدار نکردم. چرا بايد اينقدر توهين به نمايندگان مجلس شود.

 

نماينده مردم ورامين در ادامه تصريح کرد: ما همه اصولگرا هستيم و بايد از اصول خود ذفاع کنيم. نبايد براي ما مهم باشد که نتيجه انتخابات بعد چه خواهد شد  و آيا ما راي خواهيم آورد يا خير يا اينکه ما را تهديد کنند و به ما تهمت بزنند. ما بايد در راستاي قسمي که خورده‌ايم تلاش کنيم.

 

نقوي با بيان اينکه امروز در دانشگاه خطر وجود دارد افزود:‌ دانشگاه‌ها دارند آبستن فتنه جديد مي‌شوند و بايد مراقب بود.

 

نماينده مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: برخي‌ها تهديد مي‌کنند اگر استيضاح انجام شود دولت ديگر با ما کار نمي‌کند. نامه‌هاي ما را جواب نمي‌دهد و با ما مشکل پيدا خواهد کرد. ولي براي ما آنچه که مهم است عمل به قانون و حرکت در راستاي آن است.

 

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ما بايد از اصولمان، از اسلام، انقلاب و خون شهدا دفاع کنيم. ما بايد از حجاب همسر آقاي فرجي‌دانا که خانم محجبه‌اي هستند دفاع کنيم.

 

 

وي با اشاره به همايشي که در 17 تير امسال در يکي از دانشگاه‌هاي کشور برگزار شد گفت: در اين همايش که هزار دانشجوي دختر و پسر دعوت شده بودند و بعد از انتخاب روحاني به عنوان رئيس‌جمهور بود سخناني عنوان شد.

 

وي افزود: در اين همايش سخنران مي‌گويد که تا چه زماني اين صداوسيما بايد يکطرفه حرف بزند، تا چه زماني بايد براي ورود نمايندگان واقعي به مجلس و يا مسند رياست‌جمهوري (اين در حالي است که چند ماه از انتخاب روحاني نمي‌گذرد) يا مجلس خبرگان چشممان به دهان جنتي باشد و وي نيز چشم‌اش به دهان فرد ديگر باشد.

 

سخنگوي کميسيون امنيت ملي در ادامه سخنان خود با انتقاد از عدم واکنش مسئولان وزارت علوم نسبت به اين همايش گفت: اين اتفاقات در دانشگاه ما صورت گرفته است مسئولان وزارت علوم بعد از اين همايش نسبت به برگزارکنندگان آن چه واکنشي نشان دادند؟ دريغ از يک تذکر.

 

نقوي ادامه داد: در اين همايش سخنران عنوان مي‌کند که تمام شما (حکومت) تمام پول مملکت را به سپاه، بسيج و اطلاعات مي‌دهيد اين مطالب در دانشگاه‌هاي ما گفته مي‌شود. در اين همايش نسبت به حاکميت مي‌گويند که شما نمي‌توانيد درب دانشگاه‌ها را ببنديد، دهان مردم را نيز نمي‌توانيد ببنديد.

 

نماينده مردم پيشوا و ورامين در ادامه تصريح کرد:‌ انجمن اسلامي دانشگاهي در تهران مراسم افطاري‌اي برگزار مي‌کند که نوري‌زاد نيز در اين افطاري دعوت بود. چه کسي نوري‌زاد را نمي‌شناسد؟ وي در اين جلسه خاطره‌اي را عنوان مي‌کند که بنده نمي‌توانم آن را اينجا بيان کنم البته متن آن را به آقاي لاريجاني تحويل مي‌دهم.

 

نقوي خاطرنشان کرد: شهداي ما خون خود را براي اين انقلاب دادند. حال آيا اين انجمن اسلامي دانشگاه‌هاي ما است؟ چه کسي اجازه داد نوري‌زاده در اين مراسم دعوت شود.

 

 

وي با انتقاد از کساني که استيضاح را سياسي عنوان مي‌کنند گفت: نگوييد اين استيضاح سياسي است بنده گرايش سياسي ندارم و ما در اين موضوع دعواي سياسي نداريم مگر آقاي کوثري جناحي عمل مي‌کند؟

 

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: در يک سال گذشته بيش از 40 تشکل سياسي در دانشگاه‌ها تاسيس شده است و نشريه‌هايي نيز در دانشگاه‌ها چاپ شده است ما از آقاي فرجي‌دانا مي‌خواهيم که چه وزير بودند يا نبودند اين نشريات دانشگاهي را مطالعه کنند و ببينند چه کساني با چه گرايشاتي آنان را چاپ مي‌کنند.

 

 

پخش فيلم سخنراني توفيقي در حمايت از فتنه‌‌

 

 

سيدحسين نقوي حسيني نماينده مردم ورامين در مجلس شوراي اسلامي سخنگوي کميسيون امنيت و سياست خارجي خانه ملت در موافقت با استيضاح رضا فرجي‌دانا سخن گفت.

 

در حين سخنان نقوي حسيني فيلمي از ديدار وزير علوم با تشکل‌هاي دانشجويي در 30 تير امسال به نمايش درآمد.

 

در بخشي از اين فيلم حضور سرپرست فعلي دانشگاه شهيد چمران اهواز (دکتر دعايايي) در تجمع فتنه‌گران در سال 88 هم به نمايش درآمد.

 

پخش اظهارات توفيقي در جمع متحصنين فتنه 88 از ديگر بخش‌هاي اين فيلم بود.

 

در بخشي از اين فيلم که به ديدار تشکل‌هاي دانشجويي با وزير علوم در ماه مبارک رمضان اختصاص داشت، يکي از دانشجويان اظهاراتي پيرامون فعاليت فتنه‌گران در دانشگاه‌ها مطرح مي‌کند که وزير علوم پاسخ مي‌دهد: متأسفم که سيستم اطلاعاتي اين مملکت آنقدر عقب‌مانده است که .....

 

نقوي حسيني که پخش فيلم در حين اظهارات او صورت گرفت، در واکنش به اظهارات وزير در اين فيلم اظهار داشت: سيستم اطلاعاتي کشور رد کرده (اشاره به حضور يکي از مسئولان دانشگاه‌ها در جمع فتنه‌گران)، سيستم اطلاعاتي کشور بسيار قوي است و به شما اطلاع داده اما شما نپذيرفتيد.

 

بخشي از اين فيلم نيز تصاوير حضور سرپرست فعلي دانشگاه چمران اهواز (دکتر دعايايي) در جمع فتنه‌گران در سال 88 را به نمايش درآورد.

 

بخش ديگري از اين فيلم نيز به قرائت بيانيه توسط دکتر دعايايي اختصاص داشت.

 

همچنين در اين فيلم به بخشي از سخنان وزير مبني بر اينکه «اگر يک کسي سخنراني‌اش نوار شده و پخش مي‌شود و شما پشت صحنه آن را نمي‌دانيد دليل نمي‌شود مسئله‌اي را به وي منتسب کنيد».

 

در حين پخش اين بخش از اظهارات وزير، تصاوير جعفر توفيقي در فيلم پخش شده در مجلس به نمايش درآمد.

 

همچنين در بخشي از اين فيلم، اظهارات جعفر توفيقي در جمع متحصنين فتنه 88 پخش شد که در آن وي بيان مي‌کند: «واقعيت اين است که تجربه خود من اين است که در اتفاقي به اندازه اين اتفاقي که افتاد روحيه مردم را جريحه‌دار نکرد. اينگونه متأسف و متأثرشان نکرد، آن هم در اين سطح ملي، اينکه ما به رأي مردم توهين کنيم، در رأي آنها دستکاري کنيم و متأسفانه رأيي را به اسم کساني بگذاريم که حريم اخلاق و ادب و همه چيز را فروريختند».

 

توفيقي در ادامه بيان مي‌کند: «از هر جنبه نگاه مي‌کنيم خود اين تأسف و تألم بسيار گسترده است. ما رأي به شخصيت سالم، مدير، باتقوا و مدبري مانند مهندس موسوي را بگيريم و به اسم کساني بنويسيم ... که انقلابيون چندروزه هستند؛ جالب است».

 

پس از پايان پخش اين فيلم، نمايندگان فريادهاي احسنت احسنت سر دادند.

 

جعفري نماينده مردم بجنورد در جلسه استيضاح فرجي دانا:

 

ما دغدغه علمي کشور را داريم

 

 

قاسم جعفري نماينده مردم بجنورد که در موافقت با استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فناوري پشت تريبون مجلس قرار گرفته بود با بيان اينکه امروز همگي در يک امتحان بزرگ قرار داريم اظهار داشت: ديروز فردي پيش من آمد و گفت مي‌خواهم کاري بکنم که در حوزه انتخابيه‌ات ماندگار شوي؛ اين فرد خود را منسوب به شما مي‌دانست آقاي فرجي‌دانا.
 
وي ادامه داد: البته من به اين فرد گفتم که به خاطر وجود شخصي مثل تو به آقاي فرجي دانا تسليت مي‌گويم؛ در ادامه نيز به او گفتم که من وزير علوم را از گذشته مي‌شناسم و شأن فرجي دانا اين نيست که امثال تو خرابش کنيد.
 
جعفري اضافه کرد: گروه‌هايي هستند که وعده مي‌دهند و همين‌ها باعث شده نگراني ما بيشتر شود.
 
نماينده مردم بجنورد با بيان اينکه ما دغدغه علمي کشور را داريم اظهار داشت: آقاي وزير آيا از دانشجوياني که از راه‌هاي مختلف به خارج کشور مي‌روند و بلاهاي عجيبي سر آنها مي‌آيد و سپس به کشور بازمي‌گردند خبر داريد؟ و براي پايان‌نامه‌هايي که کپي مي‌شود برنامه‌اي در دست انجام داريد؟
 
وي با بيان اينکه برخي به ما پيام مي‌دهند که مصلحت شما نيست که حرف بزنيد تصريح کرد: مردم به ما راي داده‌اند که تلاش کنيم و براي مصلحت آنها حرف بزنيم؛ مردم براي سکوت ما را انتخاب نکردند.
 
نماينده بجنورد ادامه داد: اقتدار علمي يک اقتدار درون‌زا است و ما در اين 10 سال گذشته پيشرفت علمي خوبي را شاهد بوديم اما اين روند نبايد کند شود.
 
وي با اشاره به ثمرات رفت و برگشت فکر و کار ميان نيروهاي مسلح و جامعه دانشگاهي اظهار داشت: اگر حرکت ما از دور افتاد بازگرداندن آن سخت مي‌شود و مبادا وضعيتي پيش بيايد که روند علمي کشور کند شود.
 
جعفري موضوع اقتصاد، فرهنگ و پيشرفت علمي را 3 مسئله مهم کشور خواند و اظهار داشت: به ما مي‌گويند مردم مشکل معيشت دارند؛ در اين ميان فردي مي‌گفت آقاي رئيس‌جمهور امروز نيامده که بگويد مردم مشکل معيشت دارند و عده‌اي به دانشگاه گير داده‌اند و نمي‌گذارند کار کنيم.
 
وي تصريح کرد: ما مي‌گوييم لااقل دين و فرهنگ ما را از ما نگيريد و مگر مقام معظم رهبري نفرمودند که فرهنگ از اقتصاد مهم‌تر است.
 
نماينده مردم بجنورد ادامه داد: بايد بر روي مسئله اقتصاد تکيه شود ولي پيشرفت علمي هم نبايد از دستور خارج شود.
 
جعفري افزود: اين طرح‌ها در زمينه نفت، نيرو، کشاورزي، دفاع، علوم انساني، سلامت، فناوري اطلاعات و غيره بوده است.
 
نماينده بجنورد ادامه داد: سهم نيم الي دو درصدي پژوهش دستگاه‌ها در بودجه حذف شد و وزارت تلاش پررنگي براي جلوگيري از اين مساله نکرد همکار ما دکتر اختياريان در داخل کميسيون مي‌گفت ما حتي آمديم با اينکه آن را در لايحه حذف شده بود در کميسيون گذاشتيم اما چون دفاع جانانه نشد نتيجه نگرفتيم.
 
وي خاطرنشان کرد: رتبه ما براساس توليدات علمي در 10 سال گذشته درست است که شايد رشد و شيب مناسبي داشته باشد اما الان مثل يک فواره شده و اين يک هشدار است.
 
جعفري تاکيد کرد: آقاي وزير نمي‌خواهم بگويم همه اينها به 9 ماه جنابعالي برمي‌گردد انصاف خوب چيزي است اما اين يک هشدار است اين دغدغه را مسئولان عالي نظام در حضور جنابعالي و در جمع دانشگاهيان فرمودند.
 
اين نماينده مجلس اظهار داشت: مقايسه تعداد مقالات علمي ايران و کشورهاي ديگر هم يک هشدار را نشان مي‌دهد آهنگ ما آهنگ مناسبي نيست و در واقع درجا مي‌زنيم. آيا اين هشدار اشکالي دارد؟
 
وي خاطرنشان کرد: مقايسه رتبه 4 دانشگاه برتر ما را مشاهده کنيد. رتبه دانشگاه تهران در سال 92، 712 اما در سال 93، 775 بوده رتبه دانشگاه شريف 973 و الان 1025، رتبه دانشگاه تربيت مدرس 980 و امسال 1206 است که اين يعني عقب‌نشيني و برعکس رتبه دانشگاه علوم پزشکي تهران شايد به دليل آرامش حاکم بر آن 938 بود که امسال به 838 رسيد.
 
جعفري گفت: آيا اين همان نکته‌اي نيست که استاد حدادعادل در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به رئيس‌جمهور گفت؟ حدادعادل اعلام کرد آقاي رئيس‌جمهور دو وزير داريد که يکي هرچه معرفي مي‌کند با راي قاطع يا همه آرا راي مي‌آورد و ديگري افرادي که معرفي مي‌کند به او مي‌گويند نياورد که راي نمي‌آورد يا کلا راي نمي‌آورد. دليل اين چيست؟
 
نماينده بجنورد تصريح کرد: فکر مي‌کنم وزير محترم، ديگران و اطرافيانتان شما را مشغول کرده‌اند دوست و دشمن‌شناسي بسيار خوب است باور کنيد به استناد و استشهاد بزرگاني در مجلس بنده به عنوان يک طلبه براي شما راي جمع کرده‌ام اما امروز به عنوان کسي که در همه جلسات بوده‌ام نگرانم.
 
وي ادامه داد: آقاي وزير دغدغه‌هايي که مجلس به شما در جلسه 16/4/93 منتقل کرد را بنده يادداشت کرده‌ام، استيضاح حق استيضاح‌کنندگان است، مسئله دانشجويان ستاره‌دار، بحث بورسيه‌ها، فضاي سياسي حاکم بر وزارت علوم، روسايي که انتخاب کرده‌ايد، ايجاد بحران در دانشگاه‌ها، بازگشت برخي استادان نامناسب، معتدل بودن يک واژه کشدار است، برخي از سرپرستان را مي‌شود تغيير داد و حتي رئيس مجلس گفت اين جلسه براي تفاهم است و به معناي سد گذاري براي استيضاح نيست و در آخر جلسه نيز بعد از صحبت‌هاي حضرت عالي رئيس مجلس نکاتي اعلام کرد و گفت بدبيني بد است ولي زور زدن براي توجيه همه‌چيز هم خوب نيست. در ساري و جاري کردن اين دغدغه‌ها بايد اقدام کرد.
 
جعفري خاطرنشان کرد: برخي افراد که موضع تند دارند اگر کنار شما نباشند چه مي‌شود؟ افراد خاص را کنار بگذاريد، در خصوص بورسيه‌ها هم اصل بر صحت است مگر آنکه خلافش ثابت شود. رفتار خطي در اين سطوح واگرايي ايجاد مي‌کند. وزير مصاحبه کند و جايگاه سازمان‌هاي تصميم‌گير مثل شوراي انقلاب فرهنگي را رسميت ببخشد و ده‌ها دغدغه ديگر.
 
اين نماينده مجلس گفت: آقاي وزير ما دوست شما هستيم و خيلي‌ها خواستند شما را به حاشيه مشغول کنند و اين حاشيه‌ها آن شد که نبايد مي‌شد.
 
آصفري:
 
چرا شبکه‌هاي ماهواره‌اي از وزير علوم حمايت مي‌کنند؟بازگرداندن قاچاقچي مواد مخدر به دانشگاه/ترويج فرق وهابيت و بهائيت در دانشگاه‌ها
 
 
محمد حسن آصفري نماينده مردم اراک در مجلس شوراي اسلامي در مراسم استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فناوري در مجلس شوراي اسلامي گفت: در سال‌هاي پس ازانقلاب به ويژه پس از جنگ تحميلي و به خصوص در سال 76 دشمنان سعي کردند دانشگاه را مقابل نظام قرار دهند به دليل اينکه دانشجويان در زمان رژيم شاه مبارزات گسترده‌اي را داشته‌اند و دشمنان مي‌خواستند در زمان کنوني نيز دانشجويان را به مبارزه با انقلاب بکشانند تا اهداف شوم خود را در کشور محقق کنند.
وي افزود: از سال 76 به بعد دشمنان خواستند با استفاده ابزاري از دانشجويان کسب قدرت کنند، شعار دفتر تحکيم وحدت در انتخابات مجلس نيز شعار براندازي بود که نتيجه آن فتنه 78 شد و عواقب آن نيز تا سه سال بعد ادامه داد، البته بسياري از دانشجويان ايستادند و قدرت‌طلبان نتوانستند دانشگاه را در مسير شوم اهداف خود قرار دهند.
آصفري ادامه داد: سال 88 نيز دوباره همان جريان سياسي به سراغ دانشگاه‌ها رفت که فتنه 88 به بار آمد. البته مردم در 23 تير سال 78 و 9 دي سال 88 جواب فتنه را دادند.
وي با بيان اينکه همان اندازه که دشمن به دانشگاه چشم طمع دوخته است نظام به دانشگاه اميد دارد اظهار داشت: نظام در حالي که دانشگاه و دانشجو را سياسي، اجتماعي و صاحب بصيرت و تفکر مي‌داند براين اصل نيز تاکيد دارد که دانشگاه محيط علم، عالم و پيشرفت اقتصاد دانش‌بنيان باشد و درگيري‌هاي جناحي و مسائل سياسي محيط علمي دانشگاه را آشفته نکند.
نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: آقاي فرجي‌دانا با اين بي‌در و پيکري در فضاي دانشگاه نمي‌شود فضا را علمي کرد. آيا خبر داريد از سه مهر سال 92 تا 21 خرداد سال 93 چه اتفاقاتي در دانشگاه‌ها رخ داد؟ که اگر تدبير نيروهاي دلسوز انقلاب نبود به حادثه کوي دانگشاه منجر مي‌شد.
آصفري گفت: اين مسائل سبب پديد آوردن بستر مناسبي براي تحقق اهداف دشمن شده است که دانشگاه را بهترين مکان براي ترويج تفکرات ضد ديني و به سخره گرفتن ارزش‌هاي انقلابي مي‌داند.
وي با بيان اينکه بخشي از اتفاقات يک ساله گذشته دانشگاه را براساس مستندات ارائه مي‌دهم گفت: توزيع شب‌نامه منافقان و همچنين شب‌نامه‌هايي در حمايت از آشوب‌گران و عاملان فتنه، انکار علني معاد و باورهاي ديني، زير سوال بردن واقعه عظيم عاشورا، ممانعت از برگزاري مراسم 13 آبان روز مبارزه با استکبار جهاني، جمع‌آوري بنرهاي ضد آمريکايي در زمان شما که بنا به فرمايش رهبر معظم انقلاب و تمام ملت ايران آمريکا دشمن درجه يک انقلاب است و همچنين ترويج کتب ضد انقلاب و تلاش براي آشوب در دانشگاه‌ها از اتفاقات يک سال گذشته دانشگاه‌ها بوده است.
وي به برخي اقدامات غيرقانوني در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: هزينه‌کرد پول بيت‌المال براي دستيابي به اهداف شخصي و سياسي و کارهايي مانند اين موضوع چه معني دارد؟ آيا غير از اين است که بخواهند غائله‌اي مثل 18 تير جديدي در دانشگاه‌‌ها رقم بزنند.
آصفري از بازگرداندن دانشجويان آشوب‌گر و مسئله‌دار که برخي از آنها حتي قاچاقچي مواد مخدر هستند به عنوان يکي از اقدامات وزير علوم ياد کرد و افزود: علي‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات اين افراد به دانشگاه‌ها بازگشتند که مدارک آن موجود و قابل ارائه است.
نماينده اراک در مجلس به چاپ نشرياتي با نام نشريات دانشجويي در بيرون دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: شاهد چاپ نشرياتي با صفحات رنگي با عنوان نشريات  دانشجويي بوديم که اين موضوع نيز قابل توجه است. ما هنوز ماجراي نشريه سلام را فراموش نکرده‌ايم.
آصفري تأکيد کرد: وزير علوم به بيانات مقام معظم رهبري در رابطه با عزل و نصب‌ها بي‌توجهي کرد و در عزل و نصب‌هاي خود از کساني استفاده کرد که در شأن دانشگاه و نظام نيستند. يکي از اين انتصاب‌ها عضو يک هيأت علمي است که در ستاد ميرحسين فعاليت داشته و سابقه دستگيري در سال 78 و 88 را دارد و در جريانات فتنه دست داشته است.
اين عضو هيأت علمي سخنان بسيار قابل توجه و عجيبي دارد و آشکارا در يکي از جمله‌هاي خود گفته است که ريش مال انسان نيست بلکه براي حيوان است. انتصاب اينگونه افراد در وزارت علوم چه معنايي دارد؟
وي به زير سوال بردن فرمايشات امام خميني (ره) توسط مسئولان وزارت علوم اشاره کرد و گفت:‌ يکي از استادان خانم اظهاراتي دارد بسيار قابل توجه، وي در جايي گفته است که من يک انسان هستم وسيله تفريح نيستم عامل فساد مردان نيستم نه بهشت زير پاي من است نه جهنم مي‌خواهم خودم به معراج بروم و نياز نيست کسي افتخار به معراج رفتن را به من بدهد. درست بر عکس اين فرمايش که بهشت زير پاي مادران است.
وي به حمايت شبکه‌هاي ماهواره‌اي بيگانه از وزير علوم اشاره کرد و گفت: چرا بايد شبکه‌هايي که با ما دشمن هستند از وزير علوم دفاع و حمايت کنند؟
آصفري در ادامه سخنان خود اظهار داشت: رسانه هاي بيگانه عليه نظام شايعه‌افکني و سياه‌نمايي مي‌کنند و حال افرادي فضاي دانشگاه را به سمتي بردند تا عضو هيأت علمي و رياست دانشگاه نيز اينگونه جوسازي‌هاي رسانه‌هاي بيگانه را دنبال مي‌کند.
وي افزود: امروز صد نشريه دانشجويي غيرهمسو با نظام منتشر مي‌شود که تعداد آن نيز در حال افزايش است و اين نشريات براي جريان دانشجويي حاشيه درست خواهد کرد. اين نشريات نه فقط در تهران بلکه در شيراز، اصفهان، مشهد و در اکثر دانشگاه‌ها وجود دارد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: آقاي فرجي‌دانا نسبت به انتشار اين نشريات عنوان مي‌کنند که تمام آنها درهيأت نظارت و کميته انضباطي مورد بررسي قرار مي‌گيرد، اين درحالي است که بعضي نشريات اصلاً مجوز نگرفته‌اند اما با پول بيت‌المال و امکانات دانشگاه مطالب التقاطي را چاپ مي‌کنند.
وي با اشاره به اهانت‌هايي که نسبت به مراجع تقليد در دوره وزارت فرجي دانا از طرف دانشگاه‌هيان صورت گرفته، گفت: يکي از اساتيد دانشگاه که منصوب آقاي فرجي‌دانا نيز بود، هنگامي که آيت‌الله مکارم شيرازي دعوت وزير علوم را براي حضور محضر ايشان نمي‌پذيرد، نامه‌اي سراسر توهين به اين مرجع عاليقدر مي‌نويسد.
آصفري ادامه داد: اين استاد دانشگاه در اين نامه خطاب به آيت‌الله مکارم شيرازي عنوان مي‌کند که ما دانشگاهيان با شما حوزويان در مسائل حوزوي و دانشگاهي اختلافات اساسي داريم و هيچ‌گاه اين اختلافات برطرف نخواهد شد. اين استاد دانشگاه همچنين در اين نامه عنوان مي‌کند که شما (آيت الله مکارم شيرازي) از تشخيص مصلحت نظام ناتوانيد و تشخيص شما نادرست است.
عضو کميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينکه ترويج فرقه ضاله وهابيت و بهائيت در دانشگاه‌ها شکل گرفته است، گفت: ما مي‌خواهيم نظر آقاي فرجي دانا را نسبت به ترويج فرقه وهابيت و بهائيت در دانشگاه‌ها بدانيم.
وي با اشاره به آنچه که در يک سال گذشته در وزارت علوم رخ داده است، گفت: در اين مدت سياه‌نمايي عليه مجلس و صدا و سيما، تطهير برخي چهره‌هاي سياسي مسئله‌دار، کمرنگ کردن نقش استعمار در کودتاي ?? مرداد، زير سؤال بردن پشتوانه نظري ولايت فقيه، تمجيد از آقاي منتظري، مخدوش دانستن نظريه ولايت فقيه و ده‌ها موارد ديگر در دانشگاه‌ها وجود دارد که امروزه در برخي از نشريات دانشگاهي، اين موارد انتشار مي‌يابد.
آصفري در ادامه تصريح کرد: مي‌گويند 16 آذر امسال بسيار آرام بوده است، فيلمي که از برگزاري مراسم 16 آذر در يکي از دانشگاه‌ها پخش شده است نشان مي‌دهد چگونه در آن جلسه از فتنه‌گران حمايت مي‌شود، آيا اين 16 آذر آرامي است؟ نمي‌شود از اين مسائل به سادگي گذشت.
اين نماينده مردم اراک در مجلس شوراي اسلامي در پايان با اشاره به تعامل خوب مجلس با دولت گفت: امروز مجلسي دارد وزير علوم را استيضاح مي‌کند که تعامل بالاي خود را با دولت نشان داده است. در چه مجلسي بيشترين رأي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت داده شده است. حال اگر نمايندگان تصميم به استيضاح گرفتند بنا به تکليف بوده است.
 
هروي:
 
ما هم موافق برخورد با بورسيه‌شدگان غيرقانوني هستيم
 

 

 

 جواد هروي نماينده مردم قائنات در مجلس شوراي اسلامي که در مخالفت با استيضاح وزير علوم،‌ تحقيقات و فناوري پشت تريبون مجلس قرار گرفته بود، اظهارداشت: امروز در مظهر شما نمايندگان قصد ارائه گزارشي از وضعيت 9 ماهه اخير وزارت علوم را دارم. بنده به دلايل مختلف که يافتم در روز راي اعتماد در مخالفت با آقاي فرجي‌دانا صحبت کردم.
وي ادامه داد: من در آن زمان نگران بودم که حرکت علمي کشور در سايه بدنامي برخي بر زمين ننشيند و 9 ماه پيش از سر درد و نگراني شما نمايندگان را از راي اعتماد به وزير برحذر داشتم. اما امروز بدون هيچ تعلق شغلي به دفاع از کارنامه کوتاه وزارت علوم مي‌پردازم.
هروي با اشاره به سابقه حضور خود در مجلس و درگير بودن با مباحث آموزش عالي تصريح کرد: من در اين مدت از نزديک با وزير و معاونان وي جلسه داشتم و برخلاف بسياري از عزيزان و رسانه‌ها که مي‌گويند تعامل ضعيفي ميان وزارت علوم و مجلس وجود داشته، بايد بگويم که بهترين رفتار و تعامل را شاهد بوديم و ارائه راهکار و نحوه صحيح ارائه اعتبارات آموزشي از شاخصه‌هاي اين وزارتخانه است.
نماينده مردم قائنات ادامه داد: جلسات عديده‌اي پيرامون توزيع اعتبارات دانشگاه‌ها داشتيم که حاکي از عزم وزارت علوم براي ايجاد عدالت آموزشي است و اين وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشي کارهاي خوبي را انجام داده است.
هروي تصريح کرد: رشد افسارگسيخته بودجه برخي از دانشگاه‌ها نشان‌دهنده حيف و ميل بودجه‌اي در برخي از اين دانشگاه‌ها خواهد بود.
وي افزود: احتمالا دوستان در کميسيون تلفيق اين ليست را دست بنده ديده‌اند. اين ليست حکايت از توزيع ناعادلانه بودجه دانشگاه‌ها در سال‌هاي گذشته دارد. اين بودجه و اين توزيع اعتبارات دانشگاهي بر اساس يک رشد مثبت و منفي گاه بيش از 100 درصد است.
هروي ادامه داد: برخي از دانشگاه‌هاي ما متاسفانه سرانه دانشجويي بسيار بالا و بدون شاخصه و ضرايب مي‌گيرند. بسياري از عزيزان در کميسيون تلفيق آمدند و اين موضوع به آنها اعلام شد و اين دلايل مستند براي کارشناسان کاملا قابل اعتنا است.
اين نماينده مجلس تاکيد کرد: يکي از کارهاي خوب وزارت علوم در همين مهر‌ماه اين بود که با رشد منفي و مثبت افسار‌گسيخته به شکل قانونمند برخورد کرد و لذا برخي از دانشگاه‌ها که با رشد منفي نسبت به دانشگاه‌هاي هم‌سطح و گاه با دانشجوي کمتر مواجه بود به شکل عادلانه برخورد شد.
هروي تاکيد کرد: آن عدالتي که شما مي‌گوييد اين است اکثر نمايندگان اينجا نمايندگان مناطق محرومند اما آيا آمدند بپرسند که در بحث توزيع عادلانه سرانه دانشجويي و اعتبارات و بودجه‌هاي وزارت علوم در ميان دولت‌ها در سال‌هاي گذشته آيا به اين دقت برخورد شده بود.
وي افزود: اين دولت در همين زمان کوتاه با اين موضوع به دقت عمل کرد بنابراين ما بر اساس وضعيت موجود دانشگاه‌هاي همطراز در يک منطقه که گاه تعداد دانشجويان هم هم‌اندازه است اما ميزان بودجه برخلاف ضرايب و شاخصه‌هايي که در نظر گرفته مي‌شود کاملا متفاوت است. بنابراين همه اين کار انجام شد.
نماينده مجلس گفت: در کميسيون تلفيق تلاش کرديم براي اولين بار وضعيت اعتبارات دانشگاه‌هاي کشور را سامان دهيم که اين يک حرکت عملي و گام جدي بود که در وزارت علوم انجام گرفت و جلسات عديده‌اي در وزارت علوم داشتيم تا بتوانيم اين کار را عملياتي کنيم.
وي ادامه داد: هرچند در کميسيون تلفيق تمام تلاش‌ها انجام گرفت اما چون دولت تازه به کار نشسته بود و وزارت علوم کارش را آغاز کرده بود نتوانستيم اين وضعيت اعتبارات و سرانه را پياده کنيم اما در همين چند ماه اول وزارت علوم توانسته است بحث اعتبارات را به صورت جدي پيگيري کند و انشاءالله در بحث کميسيون تلفيق در سال 94 اين قضيه کاملا عملياتي شود.
هروي خاطرنشان کرد: بحث توزيع عادلانه اعتبارات دانشگاه و آموزش عالي در همين 9 ماه گذشته قابل تغيير و ستايش وزير و معاونينش است. اين شعار نيست و دوستاني که مي‌گويند شعار داده شده مشاهده کنند که اين نمونه عيني کاري است که دارد انجام مي‌شود. کاري که در دولت‌هاي گذشته با اغماض و خلاف مواجه بوده است امروز دارد تصحيح مي‌شود و رويه مناسبي به خود مي‌گيرد.
وي در ادامه سخنانش تصريح کرد: يکي ديگر از کارهايي که اين 9 ماه انجام شد تلاش‌هاي کميته عالي کميسيون آموزش براي ساماندهي آموزش عالي بود. مي‌دانيم که توسعه کمي آموزش عالي در ايران چه قبل و چه بعد از انقلاب به صورت اصولي انجام نگرفته است لذا دعوت کرديم از وزير و معاونين وزارت علوم تا جلساتي تحت عنوان و محوريت ساماندهي آموزش عالي کشور داشت باشيم که با استقبال بسيار خوب وزير و معاونينش مواجه شديم.
هروي تاکيد کرد: آنها نيامدند بگويند که اين يک موضوع جناحي است و غيره و حال برخي مي‌گويند همه کارهاي آنها جناحي و سياسي شده پس اين جلسات چيست؟
اين نماينده مجلس گفت: جديت وزارت علوم در تداوم برگزاري اين جلسات قابل تغيير است. ما 10 _15 جلسه داشتيم و وزير و معاونينش حتي يک جلسه هم غيبت نکردند. دقت عزيزان در حضور و پيگيري عدالت آموزش قابل تقدير است و دستيابي به نکات مثبت اين کميته نشان از برنامه‌ريزي دقيق وزارت علوم در پيگيري برنامه‌هايي است که وزير در آغاز اعلام کرده بود.
هروي گفت: ماموريت آموزش عالي آنگونه که برخي استيضاح‌کنندگان گفته‌اند ممکن است در مقولات مذکور دوستان باشد اما ماموريتي که ما براي وزارتخانه اشاره مي‌کنيم توسعه حوزه‌هاي علمي به جاي حوزه‌هاي نفت است.
هروي ادامه داد: مگر قرار نبود که به صدور انقلاب بپردازيم؟ امروز حوزه علمي خط مقدم صدور انقلاب است و يک کار لوکس و تجملي نيست، بايد آستين‌ها را در اين حوزه بالا بزنيم و وزارت علوم اين کار را انجام داد.
وي با بيان اينکه يکي از عوامل تسريع روند توليد علم، برنامه‌ريزي است، اظهارداشت: وزارت علوم در راستاي کاهش فرار مغزها و افزايش عدالت آموزشي و استاندارد آموزش در محيط دانشگاه برنامه‌ريزي داشته و اين مسائل در ماه‌هاي گذشته در دستور کار وزارت علوم بوده است؛ بنابراين بايد انصاف داشته باشيم و بدانيم که اين کارها به صورت جد در وزارت علوم پيگيري شده است.
هروي افزود: وزارت علوم معرکه پايان‌پذيري مهاجرت نخبگان، عدالت آموزشي در قالب طرح آمايش و يکپارچگي استانداردها را انجام داد و در ماه‌هاي گذشته به طور شفاف در زمان شعار دادن بسياري از وزارتخانه‌ها در زمينه اقتصاد مقاومتي وزارت علوم اين بحث را عملياتي کرد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه مسئله ارتباط صنعت و دانشگاه يکي از مهمترين مباحث معطل‌مانده در دانشگاه‌ها بوده است، گفت: براي اولين‌بار شاهد شکل عملي ارتباط صنعت و دانشگاه در 9 ماه گذشته بوديم، تفاهم‌نامه همکاري آموزشي، پژوهشي و فرهنگي ميان وزارت علوم با وزارتخانه‌هاي دفاع، صنعت، بهداشت، نفت، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و پدافند غيرعامل سندهاي رسمي است که در تاريخ اين کشور مي‌ماند و به عنوان مستندات حاکي از حرکت‌هاي وزارت علوم گام‌هاي جدي در زمينه ارتباط صنعت و دانشگاه را نشان مي‌دهد که اين اسناد در نوع خود در شاخصه‌هاي آموزش بي‌نظير است.
هروي گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه که غريبانه همچون کاهگلي بر ديوارهاي آموزش عالي ماليده شده بود، در زمان وزارت فرجي‌دانا عملي شد که اين مسئله حکايت از تلاش مظلومانه اين وزارتخانه دارد، آيا بايد وزارت علوم اين مسائل را جار مي‌زد؟ عده اي با بي‌انصافي مي‌گويند که تلاشي نشده است.
وي با اشاره به برنامه‌هاي وزارت علوم در راستاي اقتصاد مقاومتي در ماه‌هاي گذشته گفت: وزارت علوم در چند ماه گذشته آماده تدوين سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بوده است و انتشار کتابچه‌اي در اين راستا جز به منظور تحقق منويات مقام معظم رهبري و تلاش براي انجام اين کار نيست.
هروي ادامه داد: چرا استيضاح‌کنندگان اقدامات انجام شده در وزارت علوم را نمي‌بينند. وقتي عيب را مي‌گوييم بايد هنر را نيز بيان کنيم.
وي با اشاره به بحث بورسيه‌هاي غيرقانوني گفت: در سخن برخي از استيضاح‌کنندگان بحث برخورد با بورسيه‌هاي غيرقانوني وجود داشت. ما هم موافق برخورد با رانت و کساني که غيرقانوني بورسيه شدند، هستيم.
وي ضمن بيان مطالبي در رابطه با چگونگي روند بورسيه شدن در سال‌هاي گذشته افزود: امروز يک فيلتر به نام آزمون براي بورس در نظر گرفته شده است. نبايد اظهارنظرهايي داشت که باعث اختلاف شود.
هروي ادامه داد: در سال‌هاي گذشته يک نکته به بحث قوانين بورس اضافه شد که کساني که خدمات فرهنگي دارند مي‌توانند از بورس استفاده کنند ولي يک رسانه هم حتي اين را پيگيري نکرد که چرا بيشتر کساني که بورس شده‌اند از يک رشته هستند.
وي تصريح کرد: مشکل اساسي اين است که اساساً ما در کنار بحث آزمون و سنجش رسمي کشور براي بورس با يک رانت غيرقانوني مواجه هستيم که براساس آن دانشجو بدون داشتن سطح علمي بالا بورس مي‌شود.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در ادامه سخنان خود اظهار داشت:‌چگونه 3 هزار نفر بدون آزمون سر کلاس دکترا نشسته‌‌اند؟ چگونه بعضي‌ها اين قضيه را توجيه مي‌کنند؟
وي ادامه داد:‌اگر تا اين زمان فقط نخبگان از بورس استفاده مي‌کردند بعد از اين قضيه بورسيه موجب شد هر کس که نور چشمي بوده وارد دوره دکترا شود. جالب آن است کساني که با اين وضعيت دکترا مي‌گرفتند بعد از آن خلاف قانون استخدام نيز مي‌شدند.
عضو کميسيون آموزش تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه بورسيه‌هاي غيرقانوني يک رانت ناعادلانه بوده است، گفت: اين رانت بدين صورت بوده که براي ورود به دوره دکترا ديگر نيازي به آزمون و مصاحبه نيست و افراد بر اساس نامه‌‌هاي اين مسئول و آن مسئول بدون اطلاع وزير دوره دکترا را مي‌گذراندند.
هروي در ادامه خاطرنشان کرد: افرادي وجود دارند که معدل مدرک کارشناسي آنان زير 12 است کساني نيز با معدل زير 14 کارشناسي ارشد گرفته‌اند حال با اين وضعيت وارد دوره دکترا شده‌اند اين اقدام پا روي قانون گذاشتن است.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: در بحث بورسيه‌ها بي‌قانوني که صورت گرفته اين بوده است که ورود به دوره دکترا بدون آزمون صورت گرفته و استخدام بعد از آن نيز بدون ضابطه بوده است حال اگر وزارت علوم مسئله بورسيه‌هاي غيرقانوني را مطرح کرده بايد قدردان آن باشيم.
وي با اشاره به آمارهاي وزارت علوم در حوزه پژوهشي گفت:‌ ما در مراجعه به آمارها به پايگاه‌هايي استناد مي‌کنيم که از رتبه‌هاي علمي برخوردار باشند که يکي از آنها پايگاه استنادي جهان اسلام ISC است.
هروي با اشاره به آمار اين پايگاه استنادي پيرامون وضعيت علمي کشور، گفت: با توجه به آماري که ISC عنوان کرده توسعه علمي کشور از روند معقولي برخوردار بوده چرا کساني که در اين حوزه اطلاع اندکي دارند،‌اظهارات ناصواب مي‌کنند؟
عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تصويب کرد: پايگاه استنادي جهان اسلام عنوان مي‌کند که سخن از تنزل توليد علم جايز نيست. بر خلاف گفته بسياري از رسانه‌‌ها که عنوان مي‌کنند در اين 9 ماه حرکت علمي صورت نگرفته و اقدامات جناحي بوده، اينطور نيست.
وي تصريح کرد: در خصوص حمايت از پارک‌هاي علم و فناوري بودجه تخصيص داده شده از 3.5 ميليارد به 17 ميليارد افزايش پيدا کرده است همچنين پيرامون مرکز تحقيقاتي نيز از 2.5 ميليارد به 11 ميليارد ارتقا يافته است.
جواد هروي در پايان سخنان خود خطاب به مردم و دانشگاهيان گفت: بنده اعلام مي‌کنم نبايد تصميمات پرهزينه بگيريم که کشور و وضعيت علمي ما را دچار تلاطم کند. کشور را به چالش بيخودي وارد نکنيم چرا که بعضي افراطي‌ها از اين قضيه بسيار بهره مي‌برند.
 
 
مهمترين محورهاي صحبت‌هاي فرجي‌دانا در مجلس
 
مهمترين محورهاي صحبت هاي فرجي دانا به اين شرح است:
*  من براي پاسخگويي به دغدغه‌هاي نمايندگاني که با خلوص نيت دنبال حل مسائل هستند، اينجا حضور دارم.
* بعضا ممکن است از عملکردم نقاط ابهام و چالشي در ذهن ها ايجاد کرده باشد، اميدوارم بتوانم اين نقاط تاريک را در ذهن ها روشن کنم. از خدا خواسته‌ام آنچه خير است را بر زبان من جاري سازد.
- امروز متوجه شديم حملات تازه‌اي به غزه از سوي صهيونيست‌ها صورت گرفته. ياد شهداي غزه را گرامي مي داريم. با ذکر صلوات و قرائت فاتحه‌اي روح شهداي غزه را قرين رحمت گرداند. 
- اگر خطايي در سياست‌گذاري‌هاي علمي رخ دهد، بعضا ده‌ها سال بعد آثار او نمايان مي‌شود. از اينجهت مي‌گويم که توجه دوستان را به يکي از موضوعات محوري استيضاح که کند شدن روند رشد علمي کشور است معطوف کنم. يک اسلايدي آماده کرده ام که ملاحظه کنيد. بر اساس آمار سايت‌هاي انديس کننده مقالات، ما به جاي اينکه سهممان 1 درصد باشد، بحمدالله در سال 2014 در هشت ماه اول به 1.6 درصد رسيده است. اين را مي‌توان برداشت کرد که آنچه ما در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در 9 ماه گذشته انجام داديم چنين اثر شگرفي به جاي گذاشته. بنده قسمت اول عرايضم خدمت نمايندگان عزيز اين است که نگذاريم سکه هايي به جاي سکه هاي اصل رواج يابد. در سال 2014 آنچه که انديسش مشخص مي شود 6 ماه قبلش داوري شده. و بعضا نتيجه کاري است که 2 تا 4 سال قبل فرايندش آغاز شده است. 
تازه اين به خود فرآيند توليد علم برمي‌گردد. ميخواهم نتيجه بگيرم آنچه که الان بنده با آن در صحنه آموزش عالي دست و پنجه نرم مي کنم نتيجه سياست ها و عملکردهايي است که 4 تا 6 سال قبل بعضا آغاز شده. اگر رکودي مي بينيم که هنوز ديده نمي شود، ولي بنده خوف آن را دارم که چنين رکودي ايجاد شود و تمامي سعي خود را ميکنم که چنين رکودي را شاهد نباشيم، به واسطه سياست ها و  کارهايي است که سالها قبل آغاز شده است. 
من تازه درباره خود توليد علم صحبت کردم. کساني که توليد علم را انجام مي دهند در نظر بگيريد. دانشجويان تحصيلات تکميلي، 2 تا 2 سال و نيم در فوق ليسانس و 4 سال در دکترا. يک ورودي تحصيلات تکميلي 7 سال بعد جايي است که ميخواهد استاديار باشد. ما درباره يک فرآيند ده ساله صحبت ميکنيم. براي کسي که توليد علم را انجام ميدهد به صحنه بيايد. 
هرآنچه الان انجام مي دهيم به 10 سال بعد برگرديد. به دولت هفتم و هشتم برميگردد. عزيزان بدانند ما در سال 65 - 66 به عنوان بورس شاگرد اول اعزام شديم، بعد از برگشتن، 10 سال از زمان اعزام، تازه توانستيم در صحنه علم و فناوري نقش آفريني کنيم. سال 76-77. نگاه کنيم که چه ميگيريم با اين قضاوت ها. چه جهت گيري هايي را داريم تبليغ ميکنيم. نکند درگير قضاوتهاي شتاب زده ناشي از برداشت هاي عاميانه شويم.
- اسلايد دوم را عرضه ميکنم. استناداتي که به مقالات چاپ شده توسط ايرانيان در آي اس آي شده است. از سال 2000 که مقاله مان زير يک استناد بوده، الان رسيديم به اين که به هر مقاله مان نزديک 8 استناد مي شود. غرور آفرين است. بايد به همه آنها که اين کار را کردند قدرشان را دانسته و تخطئه شان نکنيم.من مدافع برخور د علمي با فضاي توليد علم و فناوري هستم.
- آيا تمام زنجيره تبديل علم به ثروت فقط چاپ مقاله است؟ رهبر انقلاب اخيرا فرمودند درباره کاربردي شدن علم اهتمام کنيد. رياست جمهوري چندين بار در اين باره تاکيد کردند. 
ما وظيفه داريم حلقه پتنت را اولويت دهيم. نتيجه آن بايد تجاري سازي شود. در سياست هاي اقتصاد مقاومتي بسيار فعالانه عمل کرديم. يکي از جامع ترين برنامه هاي مقاوم سازي را فراهم و براي اقتصاد دانش‌بنيان تلاش کرديم. 
قانون مترقي که عزيزان در مجلس در سال 87 به عنوان شرکت هاي دانش بنيان تصويب کردند سالها خاک ميخورد. معلق بود در اختلاف بين معاونت علمي و فناوري و وزارت علوم. دو شرکت تحت اين قانون ثبت شده بودند. ما حکم و برنامه مان اين است که بايد به 20 هزار تا پايان برنامه پنجم برسانيم. ما اختلاف را برداشتيم، شيطان که از ميان رفت، درست شد. اختلاف شيطاني است نبايد بگذاريم اختلاف رخ دهد.
اگر خطايي در اجرائيات از من فرجي دانا سر زده است، با اقرار به او و رفتن به سمت اصلاح، از نصايح مشفقانه نمايندگان عزيز استفاده ميکنم. 
در سال 84 قريب 950 موسسه آموزش عالي داشتيم که تبديل شده به بيش از 2500 موسسه. اين به خودي خود شايد رو به جلو باشد. خواهش ميکنم دوستان نگاهي ديگر به آن بيندازند. 
اگر نتوانيم گام هاي خود را براي کيفيت بخشي به موسسات که تاکيد رهبري و رياست جمهوري است برداريم، در آينده دچار مشکل مي شويم. در آينده ايران اسلامي خود را نشان خواهد داد. ما بايد نگران آن آينده باشيم. ما مورد قضاوت تاريخ قرار خواهيم گرفت.
در غيرانتفاعي ها و در تعدادشان رشد بسيار زيادي داريم اما بايد کيفي سازي شوند. 
تعداد دانشجويان دکتري ما به ازاي هر عضو هيئت علمي از 4 به 7 رسيده است. آيا مي توانند اساتيد اين کار را انجام بدهند و برسند؟
همت مي کنيم تا راه درست را برويم. مجموعه دانشگاه هاي ما نزديک 1300 ميليارد تومان به واسطه عدم تخصيص جاري در سالهاي 90 و 91 بدهي داشته و دارند. اين اثر فوري تر دارد بر چرخه توليد علم. همه آنچه در آزمايشگاه ها مصرف ميشده از روي ميزها حذف مي شود با اين روند. بعضا در دفتر کار من اشک در چشمشان حلقه مي زند که يک دانشگاه  کوچک ما 30 ميليارد تومان بدهي دارد. 
اجازه مي خواهم با توجه به اينکه در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي از جانب رهبر معظم انقلاب لقب گرفته است، اولين بخش از پاسخ هاي خود به موارد استيضاح را درباره مساله فرهنگ انجام دهم. 
فرجي دانا با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در اول مرداد امسال در جمع دانشجويان گفت: از باب اينکه دوستان بدانند، مي گويم، 2 بيانيه از تشکلي که همه ما قبول داريم به عنوان تشکل اصولگرا در دانشگاه يعني بسيج دانشجويي. بيانيه اول در 31 تيرماه 88 در دانشگاه علامه طباطبايي داده شده و گفته شده "از اخراج غيرقانوني مسئول سابق بسيج دانشجويي يکي از دانشکده‌هاي دانشگاه، تا کار گذاشتن شنود در خوابگاه دانشجوي بسيجي، تا بازنشستگي غيرقانوني استاد سرشناس اخلاق و معارف اسلامي دانشگاه، تا تمرّد از اجراي حکم ديوان عدالت اداري مبني بر لغو حکم بازنشستگي غيرقانوني همان استاد، تا تمرّد از دستور صريح رئيس‌جمهوري، تا به‌کارگيري متملّقان بدنام با سوابق سوء سياسي و اخلاقي در مسندهاي اجرايي، تا به کار بردن تهمت‌هايي که منافقين و امثالهم در مقابل مخالفينشان استفاده مي‌کردند براي از ميدان به در کردن منتقدين توسط رئيس دانشگاه، تا غيربسيجي خواندن بسيجيان منتقد از سوي ايشان و اطرافيان ظاهرالصّلاحش، تا کارنامه پُر‌اشکال دانشگاه در حوزه پژوهش، تا کارنامه پُراشکال‌تر در تهيه نقشه جامع علمي کشور در حوزه علوم اجتماعي، تا از بين بردن اندک نشاطي که از دوره پيشين سرِ سالم به در برده بود در محيط دانشگاه، تا نگاه امنيتي به محيط دانشگاه، تا تخلّفات ريز و درشت اداري، تا مباح دانستن و دست يازيدن به هر وسيله‌اي –‌ازجمله تهديد و ارعاب و تطميع و تهمت‌- براي خاموش کردن هر نوع انتقاد، تا انتقام‌گيري از هر منتقد، تا اعمال نفوذ در هر نهادي که امکاني داشته باشد براي کوتاه کردن دست تظلّم‌خواهي"
اين فضايي است که اين تشکل دانشجويي در سال 88 درباره فضاي دانشگاه علامه طباطبايي مطرح مي‌کند.
اما بسيج دانشجويي دانشگاه تهران در سال 91 نيز در انتقاد به مديريت دانشگاه مي نويسد: محدوديت‌هاي اعمال شده نظير محدود کردن مهمانان برنامه‌ها به اعضاي هيات علمي دانشگاه تهران، سخت‌گيري در اعطاي مجوز به برنامه‌هاي سياسي، صدور بخشنامه مبني بر ممنوعيت برنامه ي سياسي در کوي دانشگاه در ايام انتخابات مجلس نهم و ... تنها بخشي از محدوديت‌هاي اعمال شده و نتايج مديريت محافظه‌کارانه و غيرانقلابي دانشگاه است که دامنگير همه ي تشکل‌هاي دانشجويي شده است... در مقابل، آنچه رخ مي‌دهد تسهيل برگزاري برنامه‌هاي مبتذل و سخيف توسط مسئولان دانشگاه را شاهديم. برنامه‌هايي نظير نمايش مختلط در برنامه ي آيين ورودي‌هاي سال 90، تئاتر مبتذل "پابرهنه در پارک" در دانشکده ي ادبيات، برگزاري برنامه ي "شب چله" در دانشکده ي حقوق در ايام عزاداري سالار شهيدان، برنامه ي "رخدادهاي بزرگداشت عيد نوروز" در دانشکده ي علوم و برنامه ي مچ‌اندازي بين هواداران تيم‌هاي استقلال، پيروزي و تراکتور تنها بخشي از اين برنامه‌هاست. و ...
آنچه اينجا گفته شده است آيا يک تذکر و سوال دريافت کرده است از  نمايندگان؟
- هماهنگي کامل با نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در کميته نظارت بر نشريات دانشجويي و ... داشتيم.
- تلاش هاي جدي براي برگزاري کرسي هاي آزادانديشي داشتيم که مورد غفلت نمايندگان قرار گرفته است.
-عزيزي آمار داد 40 تشکل مجوز گرفتند، اين آمار 18 تشکل است که 9 تاي آن بسيج و جامعه و ... هستند و مسير قانوني براي همه شان طي شده است.
- هيئت 3 نفره که مجوز ميدهد فقط 25 درصد اعضايش در دانشگاه هاي کشور عوض شده اند.
- روساي دانشگاه ها فقط 58 درصدشان عوض شده اند. 
چگونه ادعا مي شود که ما به تشکل هاي آشوب طلب ميخواهيم مجوز بدهيم؟ مي شود کسي با ميزان تعلق من به انقلاب، چنين رويکردي داشته باشد؟ اين سياه نمايي بيش از اندازه نيست؟
2500 دفتر بسيج 231 تشکل جامعه اسلامي و جنبش عدالت خواه و انجمن اسلامي و... حضور داشته اند.
اسلايدي دارم که حراست دانشگاه براي اينکه مقايسه شود فضاي حاکم بر دانشگاه در 5 سال گذشته، اينها را مقايسه کرده است.  درباره اعتراض هاي دانشجويي از سال 88 تا پايان تير امسال، اگر کل اينها را 100 بگيريم در طول 5 سال، که البته سال 88 وضع ويژه اي بوده. اعتراضات دانشجويي در نيمه اول 92، 5 درصد بوده نيمه دوم 4 درصد و نيمه اول 93، سه درصد بوده است. اين افزايش داشته؟ آيا نشان نميدهد که تحولات دانشجويان را به سمت ساختارشکني نمي برد؟
دانشجو در دوران جواني است ممکن است اشتباه کند اما نبايد برخورد جزمي کرد. دانشجويي که در 22 سالگي حکم سنگين انضباطي ميگيرد مي تواند ادامه حيات دهد؟
اسلايد بعد، نسبت تحرکات تنش زاي افراد از 88 تا 93، در سال 88، 43 درصد تحرکات بوده در سال 91،  18 درصد،  و در دولت يازدهم 14 درصد بوده است. يعني تحرکات تنش زا هم کم شده است. چرا ادعا ميکنيم زياد شده؟ از اين سياه نمايي چه حاصل مي شود.
نسبت تحرکات غيرقانوني بدون مجوز، در سال 88، 34 درصد بوده. در کل 92-93 به 20 درصد کاهش يافته. سال 91، 26 درصد بوده است. نشان ميدهد کمتر شده است.  آقاي رحماني فضلي مصاحبه کرده و گفته شهادت ميدهم که آرامترين فضا را در دانشگاه ها داريم. 
- دانشگاه ها پشتيبان و نقطه قوت نظام هستند. استادان دانشگاه پشتيبان نظام هستند/ چرا فضاي امنيتي ايجاد کنيم و چرا القا کنيم که ضد ما هستند؟ در يکسال گذشته سالمترين فضا با بيشترين نشاط در دانشگاه ها حاکم بوده است.
- دوستان تجمعي را مثال مي زنند. در کنارش فيلمي مربوط به سال 88 پخش مي شود. دکتر توفيقي فرمايشي دارند آنجا. صحبت هاي من در فيلمي که پخش شد هم ادامه دارد چرا قطع ميکنيد؟ ما از بي اخلاقي طرفي نمي بنديم.چرا بي اخلاقي ميکنيم؟ 
افشاگري در دين ما هست؟ چه کسي گفته افشاگري حلال است؟ آبروي کسي را بردن وقتي مجال دفاع از خود ندارد کجاي دين ماست؟ اين تذهبون؟ در دين ما ستارالعيوب بودن حسن است.
حقيقتا نميخواستم اين آمار را بگويم. تجمعاتي را داشتيم، توهين مي شود به مسئولان عاليرتبه نظام. در سال تحصيلي گذشته نصف چهارسال قبل شده. چهارسال قبل متوسط 10  مورد بوده‌، سال قبل 5 مورد شده است.
نبايد به خاطر يک بي نماز در مسجد را ببنديم. 
هيچ کس تحمل نميکند توهين به مسئولان عاليرتبه نظام را.  ولي وقتي رخ داد بايد چاره جويي کنيم. 
در نشريات دانشجويي. آمار را ببينيد. کل نشريات دانشجويي فعال 3681 نشريه است. عزيزان بسيج به ما ميگويند يک سوم اينها متعلق به بسيج است. فعال است خدا روشکر. بيش از 3500 نشريه تخلف نداشته اند. قانون مي گويد نشريات قبل از انتشار مميزي نمي شوند. ما بيايم يک نشريه اي که 50 تا 100 شماره فقط از آن منتشر مي شود و در هيئت رسيدگي با آن برخورد مي شود را ملاک سياه نمايي عرصه دانشگاه ها در نشريات دانشجويي قلمداد کنيم؟ خدا به ما غصب ميکند. فقط 86 نشريه تخلف داشتند و با آن برخورد شده است. 
مي شود من در اين باره دغدغه نداشته باشم؟ کسي واقعا اين حرف را مي خرد؟
حقيقتا براي بنده به عنوان وزير علوم مايه تاسف و تاثر است که نتوانستم آن مايه از شناخت از خود را در نمايندگان ايجاد کنم که تعلقم به منافع ملي و مباحث ديني مورد ترديد قرار نگيرد. ميدان دادن من به نشريات تجزيه طلبانه اتهام بزرگي است. براي من بسيار تلخ است. به اين فضاي سياه نما تن در ندهيد. ما با همدلي جلو مي رويم. 
در صحنه علم و فناوري جهان که رقابت شديدي برقرار است و اگر همه ما جمع شده و به سرعت آنها بدويم تازه فاصله مان حفظ مي شود لذا بايد بيشتر با هم همراه و همدل باشيم. 
در همين 10 روز  گذشته آيا همه فعاليت هاي ما تعطيل نشده است؟ استيضاح حق قانوني نمايندگان است اما چقدر مي توانيم توقف هاي لوکوموتيو را متوقف کرده و بگوييم تندتر از بقيه مي رويم و مي رسيم. اينها نيازمند فضاي اتحاد و همدلي است. وحدت کلمه رمز پيروزي است. 
بنده با  وجدان راحت اينجا هستم. چه بمانم و چه بروم ميدانم از هيچ کوششي براي اينکه به عزيزان دغدغه دار پاسخ دهم، دريغ نکردم. 
در دانشگاه ها بخشنامه داديم.براي جلوگيري از هرگونه اقدام غيرقانوني و توهين به مقدسات.
برخي دغدغه دارند که من در دانشگاه ها ترکه بردارم و راه بيفتم. اين امکان پذير است؟
درباره تغييرات روساي دانشگاه ها، اينجور جلوه گر شد که ما براي اخلال در روند آموزشي و پژوهشي هيئت سه نفره اعزام کرديم. چه طرفي مي برد وزارت علوم از اينکه دانشگاه شلوغ شود؟ مگر من پاسخگو نيستم؟ دولت تغيير کرده تمامي دانشگاه ها مطالبه حداکثري داشتند که بايد رئيس عوض شود. گفتيم حرفتان را شنيديم و هيئت هايي را با مراتب علمي بسيار بالا اعزام  کرديم. 50 درصدشان استاد و 32 درصد دانشيار و بقيه استاديار بودند.
تجربه رياست دانشگاه را 42 درصدشان داشتند. 22 درصد معاون دانشگاه بودند. 17.5 درصد رئيس دانشکده و بقيه هم از مسئوليت هاي ستادي برخوردار بودند. يک ساختار نظارتي در قانون پيش بيني شده است. دفترچه را در کميسيون به نمايندگان نشان دادم. که گفته شده اول که به دانشگاه رفتيد با رئيس و بعدش با معاونان و بعد با اساتيد و بعد با رئيس  نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و بعد تشکلها. 
پنهان نميکنم چند مورد عزيزان به خاطر کثرت مطالبات، کنترل از دستشان خارج شده است. من مطلع هستم و مي دانيد مطلعم. 54 هيئت رفتند، اگر 10 درصد اينها رفتند مي شود 5 هيئت. آيا اين مورد قبول نيست ما آرامشي را فراهم کنيم؟ نميدانيم اگر در اين چند مورد هم ملتهب نمي شد فضا بعدش دانشگاه ملتهب تر نمي شد؟
ما 36 حکم رئيس دانشگاه زديم. 
آيا اين رويه نبوده در ابتداي دولتها که همه روساي دانشگاه ها را عوض ميکردند؟ تنها دولتي هستيم که مگر در موارد اقتضا، به تاريخ حکم روساي دانشگاه ها پايبنديم.
ما ذيل شوراي انقلاب فرهنگي همه  حرکاتمان را تنظيم ميکنيم. اگر کسي مي گويد در دانشگاه ها رئيس دانشگاه با انتخابات تعيين مي شود، ميگويم اينگونه نيست. ميگوييم ازاعضاي هيئت علمي خودتان معرفي کنيد با اين موازين و به ما مشورت دهيد. من خودم اسامي را باز ميکنم و مي بينم مقبوليت فلان فرد بيشتر است. 
بعد از مسائلي که درباره يکي از دانشگاه ها در شوراي انقلاب فرهنگي رخ داد، گفتند بايد عوض شود راي ندادند. اخيرا جايگزيني را پيشنهاد کرديم. رويه اي گذاشتيم که بنده و مسئول بازرسي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، افرادي که تاييد مي شوند را به صحن شورا مي بريم. شورا براي ما حجت است. 
کجا در نفي شوراي عالي انقلاب فرهنگي گامي برداشتيم؟ چرا بايد اين کار را بکنيم؟ 
شايعاتي که گفته مي شود، واقعا اينچنين است که شوراي انقلاب فرهنگي به هيچکدام از روساي پيشنهادي ما راي ندادند؟ به 16 مورد راي داده اند. هيچ کار تقابلي با شوراي عالي انقلاب فرهنگي نه شده است، نه مي شود و نه خواهد شد.
در دولت قبل از 7 تا 90 ماه فردي سرپرست دانشگاه بوده است. خدمت آقاي محمديان هم اين را گفتم. الان يک نفر که  6 ماهش شده 6 ماه و يک روز گويا ما صدمه جدي داريم به اسلام وارد ميکنيم!! ميخواهيد بخوانم اين فهرست را بخوانم؟  به هيئت رئيسه  ميدهم که بررسي کنند. آيا کسي سوالي از وزيري که اين کار را  کرد به عمل آورد؟ کسي به او تذکر داد؟
درباره انتصاب معاونين وزارت و مساله فتنه. ما 7 معاون داريم و بيش از آن هم مديران مراکز هستند. 2 معاون که از دوره قبل ماندند و کارشان مقبول بوده. 2 نفر ديگر نيز مقبول هستند و قبل از من حکم گرفته بودند.  من کلا 3 حکم زدم. يک معاون فرهنگي که رزمنده است که طلبه آقا هستند. سيدضياءهاشمي. 2 معاون ديگه و 2 مديرکل که من فکر نميکردم مديران  کل هم استعلام بخواهند. در جلسه اي گفتم اگر همين الان وزارت اطلاعات بگويد هرکدام از اينها ارتباطي با فتنه داشتند. من خدمت آقاي علوي نامه دادم در صحنه دولت. گفتم براي رفع دغدغه نامه ديگري به وزير اطلاعات بنويسم. گفتم اگر در حوزه ستاد يا دانشگاه ها موردي از انتصاب فتنه گران هست اطلاع دهيد. تعدادي از نمايندگان آمدند و  گفتند قبول نيست يکبار ديگر استعلام بگير. حال آنکه توافقي بود که کرده بوديم. گفتند اينها را در موقعيت شغلي خودشان استعلام بگير.   روز شنبه بعد ماه مبارک رمضان جلسه جمع بندي بود. آنجا عزيزان آمدند و گفتم بحمدالله پاسخ استعلام ها دارد مي رسد. گويا خبر ناخوشايندي بهشان دادم. لذت مي بريم اگر کسي صلاحيت نداشته باشد؟ 
من شهادت شرعي ميدهم در اين زمينه که اينها پيرو رهبري و دلسوز نظام هستند. استعلام ها به دستم رسيد. در همان جلسه به دوستان گفتم. نامه به آقاي علوي را به آقاي رئيس ميدهم. چون مهر محرمانه دارد و فردا ممکن است بگويند وزير علوم اسناد محرمانه را افشا کرد!   سه مورد از استعلام ها آمده و يکي در راه است. 
عزيزان ما در دو طرف يک ميز نيستيم. ما در يک طرف ميزيم. ميزي که علم و فناوري اين کشور عزيز را رويش گذاشتيم همه بايد با هم جلو ببريم. از اين شايعه که تا فضاهاي دانشجويي رفت. دانشجويان ما از کجا اينها را ميگيرند؟ غير از اينکه سياسيون به آنها ميدهند؟
من به آقاي زاکاني گفتم جرياني ميخواهد وزارت علوم را فشل کند. اگر اين پيشرانه فشل شود... چرا بايد همه تشکلهايي که دغدغه نظام دارند بهشان القا شود که وزارت علوم را جمعي فتنه گر دارند مي چرخانند؟ من اين مدارک را خدمت آقاي لاريجاني مي دهم.
لاريجاني: يک خروار نامه در اينجا جمع شده است از صبح تا الان.
فرجي دانا: هميشه در مسئوليت ها و مشي زندگي برايم مهم بوده که اين انقلاب ساده و بدون هزينه به دست ما نرسيده است، مصلحت اين انقلاب و نظام بر هر چيزي مقدم است. کساني را از آنها خواستم بيايند که مي دانستم تجربه کار ستادي دارند. نمي شود لوکوموتيو، ببخشيد پيشران، را دست آدم ناشي داد. آقاي حداد هستند و من بايد حرمت نگهدارم و بگويم پيشران به جاي لوکوموتيو(خنده)
پايبندي مديرانم به ولايت فقيه و علاقمند به سرافرازي اسلام و اثبات کارآمدي نظام را گواهي ميدهم. من آنها را با اصرار وادار به پذيرش کارهاي ستادي دشوار کردم. امروز نيز اين عزيزان  که پس از طي فرآيند استعلامشان مشخص شده مشکل فتنه‌اي در کار نيست، اگر بدانند بودن آنها بهانه اي براي انشقاق بين مجلس و دولت مي شود با طيب خاطر و در جهت ايجاد تفاهم با مجلس حاضر به هرگونه گذشت و همکاري خواهند بود. من اختيارم در اينجا براي تصميم گيري درباره اين دو سه مورد را به آقاي لاريجاني که خود دانشگاهي هستند، ميدهم. ايشان حکم باشند و صحبت ايشان فصل الخطاب در اين زمينه. 
لاريجاني: آقاي فرجي دانا شما خسته شديد آبي بخوريد و استراحت کنيد تا من عرضي کنم. چون بحث تمام نشده راي گيري از مجلس کنيم که جلسه را ادامه بدهيم تا به نتيجه برسد؟ 270 نفر حضور دارند براي ادامه جلسه راي گيري مي‌کنيم.
لاريجاني: زيادي راي آورد.
ادامه سخنان فرجي دانا: يکي از مسائلي که مطرح شده موضوع دانشجويان ستاره دار است. دانشجويان تحصيلات تکميلي، پس از شرکت در کنکور يک مرحله گزينش دارند. سالهاي سال است که اين مصوب است. مصوباتش به 64 برميگردد. شوراي انقلاب فرهنگي آئين نامه را نوشته و هيئت مرکزي گزينش دانشجو را مرجع صدور حکم قرار داده. مطمئنا قانونگذار اين اشراف را داشته  که حق ادامه تحصيل در قانون اساسي ما براي همه آحاد ملت تصريح شده و کسي را نميشود محروم کرد مگر به حکم قانون.
اين هيئت مرکزي، ترکيبش سالهاي سال عوض نشده است. دبيرش هم عوض نشده. در آمدن دولت جديد هم همان ترکيب سالهاي قبل است. يکي از اعضاي هيئت 22 سال است که در اين هيئت منشا خير و برکت است. من هم در اين هيئت هيچ تغييري ندادم چون ديدم آخرتشان برايشان مهم است و به هيچ چيز نمي فروشند. پس از استقرار دولت تعدادي درخواست رسيد به ستاد. 389 درخواست. پس از بررسي، هيئت مرکزي گزينش پس از اخذ استعلام، چون سه کليد واژه، درسال 64 گفته شده اگر وزارت اطلاعات وابستگي آنها را به گروه هاي محارب اعلام کند، و هيئت مرکزي نيز راي را بپذيرد ولي اگر علت چيز ديگري بود هيئت مجددا بررسي کرده و درباره وي نظر کند. اين بعدا اصلاح شد و مصاديق واضح تر شد. در سال 67 سه کليد واژه مي آيد که چه کساني محرومند چه کساني با قيد تعهد به دانشگاه مي روند. اگر فرد از زمره معتادين به مواد باشد بند الف است، اشتهار به فحشا داشته باشد، و نيازي به تحقيق نداشته باشد. بند ج معاندين با نظام و نه معترضين است. اگر وزارت در استعلام بگويد مردود و يکي از اين سه کليد واژه را به کار ببرد، هيئت مرکزي گزينش آن را بپذيرد. در غير اينصورت هيئت اجازه بدهد با  تعهد بروند دانشگاه.
126نفر مردودي هاي 90 و 91 با تصميم هيئت به دانشگاه رفتند. دوستان نگران بودند. آقاي لاريجاني در اسفند گفتند وزارت بررسي کند ليست را و اگر مواردي هست در ذيل اين  کليدواژه ها به وزارت علوم برگرداند. مواردي که وزارت اطلاعات به ما اعلام کرده بود انجام شده بود. دوستان دغدعه داشتند که اين 126 نفر را هنوز معلوم نيست وزارت اطلاعات بررسي کرده باشد. من استعلام کردم که يک کپي را به رياست محترم مجلس مي دهم. جواب اين است که عدم اعلام موارد به معناي عدم وجود مورد مي باشد. اين را وزير محترم اطلاعات امضا کرده است.
عزيزان  گفتند هيچ گامي براي برطرف کردن عزيزان دغدغه دار انجام نداديم. همه اين مسيرها را پس براي چه رفتيم؟ 
مر قانون ملاک ما براي عمل و حرکت است. من از شما راي اعتماد گرفتم که کاري خلاف قانون نکنم. 
عزيزان مي پرسند اين هيئت که عوض نشده چرا قبلا آن راي را داده؟ آيا من بايد پاسخگوي عملکرد وزير قبلي باشم؟ بهشان  گفتم شما نماينده بوديد از وزير قبلي مي پرسيديد که چرا حق 126 نفر را دو سال ضايع کرديد؟  من بايد پاسخ دهم؟ 
 

 

ادامه دارد...

منبع: دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html